Google
 

Follower

Apakah itu Selesema Burung ??

Apa itu selesema burung?

Selesema burung adalah sejenis penyakit berjangkit di kalangan unggas seperti ayam, itik dan burung liar yang disebabkan oleh virus influenza jenis A.

Burung-burung liar yang berhijrah dari satu kawasan ke satu kawasan adalah pembawa utama virus ini. Ia mempunyai pelbagai jenis kecil.

Wabak yang dilaporkan sekarang berpunca daripada virus jenis H5N1. Virus jenis ini menyebabkan kadar kematian ternakan yang tinggi di kalangan ayam ternakan sehingga 100 peratus.

Adakah manusia boleh dijangkiti oleh penyakit ini?

Biasanya, penyakit ini tidak menular kepada manusia tetapi kejadian di Vietnam dan Thailand telah menunjukkan ia boleh merebak kepada manusia.

Kejadian yang sama pernah berlaku di Hong Kong pada tahun 1997 di mana seramai 19 orang telah dijangkiti dengan selesema burung, dengan enam kematian.

Jarang sekali berlaku kes di mana penyakit ini merebak daripada seorang ke seorang dan jika ia berlaku, ia terbatas kepada anggota sesebuah keluarga sahaja, dan penularan itu tidak berterusan melebihi seorang.

Siapakah yang berisiko tinggi?

Individu yang mempunyai risiko tinggi dijangkiti penyakit selesema burung ialah mereka yang terdedah secara langsung dengan burung-burung yang dijangkiti seperti:

- Mereka yang bekerja di ladang ternakan ayam, itik dan burung yang berkemungkinan telah dijangkiti

- Mereka yang mempunyai sentuhan langsung dengan haiwan yang telah dijangkiti seperti bermain ayam sabung

- Mereka yang bertugas memeriksa tempat-tempat ternakan dan mengendalikan pemusnahan ayam, itik dan burung berpenyakit.

Bagaimana selesema burung boleh membawa kepada satu pandemik?

Pandemik adalah wabak yang berlaku di seluruh dunia dan boleh menjejaskan bilangan orang yang banyak.

Sekalipun virus selesema burung tidak mudah merebak di kalangan manusia, semua virus selesema bagaimanapun mempunyai kebolehan untuk bermutasi.

Para saintis bimbang virus H5N1 akan berubah dan boleh merebak lebih mudah dan meluas daripada manusia ke manusia, suatu hari nanti.

Oleh kerana lazimnya manusia tidak dijangkiti virus ini, kita mempunyai sedikit imuniti atau tidak mempunyai imuniti langsung daripada serangan ini, dan pandemik selesema boleh terjadi.

Anda mempunyai peranan penting

* Selalulah membasuh tangan anda dengan air yang bersih dan sabun. Lap tangan sehingga kering terutama sekali selepas anda ke tandas atau mengendalikan burung hidup, daging ayam, itik dan telur mentah

* Amalkan good animal husbandry seperti memakai penutup mulut dan hidung, sarung tangan, apron dan but

* Penutup hidung juga perlu digunakan jika sakit

* Tutup mulut dan hidung anda dengan tisu bila batuk atau bersin

* Amalkan kebersihan semasa mengendalikan daging mentah

* Jangan pergi ke tempat kerja atau sekolah jika anda sakit

* Gunakan sudu penghidang jika berkongsi makanan

* Jangan meludah merata-rata

* Lain-lain peraturan kawalan yang dikeluarkan oleh pihak berkenaan.

Bagaimana ia merebak??

Penyakit ini menular di kalangan ayam melalui cecair dari hidung dan mulut serta najis. Ayam ternakan tidak mempunyai ketahanan daripada dijangkiti virus ini.

Ia mendapat jangkitan apabila menyentuh najis tercemar atau permukaan yang telah tercemar oleh najis burung yang terjangkit.

Virus ini boleh bertahan sehingga 30 hari dalam najis yang tercemar. Virus juga boleh merebak dan membunuh semua ternakan dalam masa beberapa jam sahaja.

Manusia boleh dijangkiti melalui sentuhan dengan ayam, itik dan burung yang berpenyakit dengan cara:

- Sentuhan langsung

- Mengendalikan najis tercemar

- Air yang tercemar dengan najis

- Barang-barang atau pakaian yang tercemar dengan najis

- Virus juga boleh didapati pada kulit telur yang tercemar najis.

Gejala-gejala penyakit

Tanda-tanda penyakit ini adalah sama seperti selesema biasa iaitu panas badan, demam tinggi (lebih 39 darjah selsius), selesema, sakit tekak, sengal-sengal otot dan batuk. Bagi kes-kes yang teruk, jangkitan mata dan sesak nafas disebabkan oleh radang paru-paru (pneumonia) boleh berlaku.

Segeralah berjumpa doktor jika anda mempunyai simptom-simptom di atas. Beritahu doktor jika anda ada memegang burung-burung hidup atau telah mengunjungi kawasan-kawasan yang ada kes selesema burung.

Kejadian penyakit ini adalah lebih teruk di kalangan kanak-kanak dan orang tua kerana tahap ketahanan badan yang rendah di mana virus boleh membiak dengan lebih cepat. Kebanyakan mangsa semasa terdiri daripada kanak-kanak.

___________________________________________________
p/s : liza masih ingat bila berlaku di negara kita, harga ayam jadi murah.... takut agaknye tapi kasihan kepada pengusaha ternakan ayam, sales drop giler gitu juga dengan sales KFC, MD dsbnya.

Tapi sekarang bila dah ok, harga naik la pulak !

liza sendiri pun jarang makan ayam, sbb liza rasa ayam dah byk sangat disunting dengan vaksin.. antibiotik...hormon dan sebagainya ..

liza ada dengar citer dari pengusha ayam (sbb pakcik ada bela ayam gak) sehari sebelum ayam dijual mereka memberi bahan kimia (dalam dos terlalu sedikit) ini menyebabkan ayam mereka sentiasa dahaga.. dan kuat minum...so berat pun bertambah. Just image kalau sekor ayam naik 0.10gm kalau ada ribu - ribu ekor berapa dah mereka untung !!

entah la...





Adakan Anda Pernah Was Was ??

AMALAN ibadat mesti dilaksanakan dengan yakin. Mereka yang mengalami masalah waswas biasanya diganggu syaitan dan tidak menumpukan perhatian dalam pekerjaan yang dilakukan atau tidak fokus.

Memang sah apa yang dilakukan iaitu mengerjakan sujud sahwi bila terlupa perkara sunat dalam solat. Namun demikian penyakit waswas ini jika dibiarkan bimbang akan melarat.

Cuba amalkan membaca Bismilah dan surah an-Nas sebelum memulakan sesuatu pekerjaan. Ada selawat yang boleh diamalkan untuk mengelakkan daripada masalah lupa. Selain itu cuba belajar dan melatih diri untuk fokus dan penumpuan apabila melakukan sesuatu.

Amalkan juga membaca al-Quran selalu dan banyakkan berzikir supaya tidak mudah lalai dan alpa.

p/s : Yakin pada diri !

Istilah Cinta

Cinta satu perasaan suci, bahkan iman sebenar bermula daripada perasaan cinta yang dipupuk pada Allah, kemudian Rasul-Nya dan selepas itu sesama manusia.

Jangan terkeliru dengan cinta yang berasaskan nafsu dan cinta berasaskan iman. Cinta sejati berasaskan iman dan tidak melanggar larangan tuhan tetapi atas landasan yang dibenarkan.

Cinta berasaskan nafsu yang diilhamkan syaitan akan melakukan perkara ditegah Tuhan seperti berdua-duaan. Dalam hadis ada menyebut apabila seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang perempuan yang bukan mahramnya, pihak ketiga akan bersama mereka iaitu syaitan.

Islam tidak melarang rasa cinta lelaki pada wanita dan sebaliknya kerana ia fitrah semula jadi, tetapi Islam mengatur perasaan ini tidak boleh melanggar perintah atau melakukan perkara yang ditegah Allah.

Rasanya apakah jenis cinta anda ???

Cerita dari Bukit BKT MERTAJAM

Aksi Remaja di BKT MERTAJAM (baca ni)
ALOR STAR: Kamera digital yang berada di pasaran sekarang dipercayai digunakan 'kaki hendap' untuk merakam aksi mengghairahkan pasangan kekasih di tempat awam.

Bagaimanapun, bermula daripada rakaman secara suka-suka, kegiatan itu kini menjadi sumber rezeki apabila pita berkenaan dijual kepada sindiket cakera padat video (VCD) cetak rompak dan lucah.

Perakam aksi lucah itu dikatakan mampu memperolehi pendapatan empat hingga lima angka hasil jualan pita kepada sindiket.

Antara VCD lucah dirakam di negara ini yang hangat di pasaran ialah membabitkan sepasang remaja melakukan hubungan seks.

VCD bertajuk 'Di Dalam Hutan Buluh di Bukit Mertajam' (DDHBDBM) itu membabitkan remaja diedarkan serentak dengan VCD 'Kehidupan Pramugara Yang Terlampau' (KPYT).

Bagaimanapun, berikutan publisiti meluas kepada VCD KPYT menyebabkan VCD DDHBDBM agak tenggelam.

VCD DDHBDBM terus tenggelam apabila sebuah lagi VCD lucah membabitkan seorang dramatis wanita negara ini berada di pasaran kira-kira sebulan lalu.

Sumber memberitahu Harian Metro, VCD DDHBDBM tetap laris berikutan tindakan pihak tertentu menyebarkan sebahagian adegannya melalui e-mel.

"Berikutan tersebarnya beberapa adegan daripada VCD itu di Internet, ramai mencarinya.

"Bagaimanapun, harganya tidak setinggi VCD dramatis wanita atau pramugara MAS (Penerbangan Malaysia) yang dijual sehingga RM100 sekeping.

"Berikutan sukar menemui VCD ini dan operasi pihak berkuasa membanteras VCD lucah, ia dijual antara RM20 hingga RM30...itupun kalau bernasib baik ada (dijual)," katanya.

VCD tanpa tarikh itu memaparkan aksi pasangan yang sama melakukan hubungan seks sebanyak tiga kali di kawasan berkenaan yang dipercayai kawasan perkelahan berikutan terdapat bunyi air terjun dan cengkerik.

Aksi itu juga dipercayai pada hari berbeza berikutan pasangan berkenaan mengenakan pakaian lain.

Perakam dipercayai 'kaki hendap' yang mahir mengenai selok-belok kawasan perkelahan itu berikutan sudut rakaman dan jarak sehingga tidak disedari pasangan berkenaan.

Sumber berkenaan berkata, lebih banyak VCD lucah tempatan akan berada di pasaran dalam tempoh terdekat.

Difahamkan, antara VCD yang menunggu masa untuk diedarkan membabitkan seorang model iklan yang popular selain seorang wanita bergelar Datin yang mendapatkan khidmat seks daripada gigolo.

"Berikutan teknologi dan peralatan makin canggih, banyak adegan lucah dirakamkan tanpa disedari 'pelakon' dalam VCD berkenaan.

"Bagaimanapun, mereka (pelakon) bernasib baik kerana penguatkuasaan dan operasi lebih kerap dan tegas sekarang menghalang penjualan VCD itu secara berleluasa.

"Kalau tidak VCD ini hanya akan dijual di kedai atau di pasar malam. Sekarang mereka yang ingin menonton VCD lucah terpaksa bersusah payah...kalau nasib baik mereka akan menemuinya," katanya.
RASIONAL TANPA EMOSI-KAKU... EMOSI TANPA RASIONAL-GILA..

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Banyak Lagi cerita di : SINI......

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Disclaimer : Sekiranya anda tidak mahu menerima e-mail lagi, sila reply dengan subject TIDAK . Sekian terima kasih. Saya mohon maaf sekiranya menganggu ketenteraman anda
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++



Food fight? Enjoy some healthy debate
in the Yahoo! Answers Food & Drink Q&A.

Teka Teki

Teka- Teki.. 1) Paling banyak banyak binatang kat dalam hutan belantara... . Binatang ape yang pemalas ???? Singa Jantan...pasal dia malas nak cukur misai sampai tebal satu muka.... 2) Kenapa Amerika takut kat Jepon..... dan Jepon pulak takut kat Amerika????? Pasal Jepon ade Ultraman.... Amerika pulak kan ade Superman...? ! 3) Dalam banyak banyak Pokok....Pokok ape yg paling tinggi ??? Pokok atas gunung ddahhhh..... .... 4) Kalau kamu pandai....Sila jawab soalan inie dalam bahasa Arab dah.Soalan : <a> Seorang Tua jatuh dari tingkat 40 lalu mati....... <b> Siti Nurhaliza berlari keliling padang tanpa seurat benang.... <c> Bulan depan gaji Rahim naik $1 juta....... Jawapan : (A) Inna'lillah wa'inna'lillah hira'ji'unn. .... (B) Astagh'firullah' hal'azimm. ...... (C) Al'hamdulillah. ......... 5) Ade seorang budak , rumah tingkat 10 , tiap-tiap hari , dia naik lif sampai tingkat 8 , terus naik tangga lagi 2 tingkat....kenapa pulak? Sebab budak nie pendek..tak sampai nak picit tingkat 10.... 6) Paling banyak banyak Bangsa dalam alam inie...Bangsa yg mane satukah yang paling hebat dalam dunia nie????????? Tak tahu ke???..... Bangsa Melayu dahh....pasal boleh makan UBI KAYU... JAMBU BATU, PUCUK PAKU....BELIMBING BESI....IKAN SELAR PAPAN...BUAH KERAS...CILI API dan lain lain lagi.....betul tak??? 7) Aper dia ....naik cepat....turun lambat....?? ???? hingus lahhh....... 8) Banyak banyak surat ....... surat ape yg tak perlu di jawab????? Suratan takdir illahi lahh...(siapa yg nak surat seperti ini?) 9) Apasal baju Superman Ketat??????? ? Kan kat depan baju dia tuu hurup " S " , Baju dia size S dahhh.. 10) Buat Baik berpada-pada, Buat jahat ..........?? ?? JANGAN LAGI....bukan buat jahat jangan sekali kerana kalau inilah jawapannya maka kena buat jahat berkali kali sebab disuruh buat jahat jgn sekali....Faham ?!? 11) Siapakah orang yang paling layak digelar " keras kepala " ? Penunggang motosikal yang tak pakai helmet...sebab mereka rasa "kepala mereka dah keras" tak payah pakai helmet...maknanya kalau moto mereka terbalek...terbabas ke...masok bawah lori ke... kepala mereka takkan pecah....... ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Kisah Suami Isteri ...

Kisah Suami  Isteri ...

Seorang lelaki baru sahaja bertengkar dengan isterinya. Habis bertengkar, secara tiba-tiba sahaja isterinya terus mengemas barang-barangnya ke dalam beg.

"Kenapa ? " lelaki itu bertanya.
Isterinya terhenti sebentar. Dia merenung lelaki itu lalu berkata,
" Kita sudah berkahwin lebih lima belas tahun. Dalam masa itu, rumah ini tak pernah aman. Asyik bertengkar saja. Saya sudah tak tahan. Saya nak tinggalkan rumah ini ! "

Lelaki itu berfikir sebentar. Dia kemudian berlari ke dalam biliknya dan membawa keluar sebuah beg pakaian.

" Betul juga kata awak. Aku juga dah tak tahan dengan rumah ini. Aku nak ikut awak keluar dari rumah ini ! "

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++




 Kekawan kalau ada email best forwardlah kat saya ok !!
Let join melayu_bestari@yahoogroups.com  &
Jom tengok laman Blog melayu_bestari


The fish are biting.
Get more visitors on your site using Yahoo! Search Marketing.

Walk - In Interview

Suatu pagi dua orang sahabat sedang berjalan jalan di sebuah pekan. Tiba tiba Abu bersuara kepada Ali

Abu : Hey Ali bukan kah kau ada temuduga hari ini. Sekarang dah pukul 10 pagi. Nanti kau lambat sampai!!

Ali : Ye aku tau...aku dalam perjalanan ke tempat temuduga la ni..

Abu : Kenapa kau tak naik je teksi atau bas. Kau dah lambat sangat nie.

Dengan bersahaja Ali mengeluarkan sekeping kertas dan memberikan kepada Abu.

Ali : Ni surat temuduga tu. Kau baca lah

Lantas Abu pun membaca surat tersebut..

" Tahniah anda berjaya dalam "WALK - IN " Interview"

Ali : Sebab itulah aku cuma jalan kaki sahaja.......

Ajaran Sesat

Ustaz Rock:Assalamualaikum kelas..

Murid-murid : Waalaikumussalam ustaz..

Ustaz Rock: Hari ni ustaz tanak mengajor sebab ade perkara yang nak
ustaz bincang. Isu sensitif nih..

Murid 1 : Isu ape ustaz? Saspen jer bunyinyer..org saspen pun tak saspen
camnieh..

Ustaz Rock : Memang sensitif tahap maksima nih..sblum tuh..ade orang
pantai timur tak kat sini?

Murid 2 : Saya ustaz..Saya orang ganu

Ustaz Rock : Kamu jangan terasa yer..Ni saya dapat dari ustaz-ustaz
seluruh negara..Kajian mendapati orang terengganu ngan kelantan nih tak
percaya kepada Tuhan mereka..

Murid 2 : Eh Ustaz..tak baik tuduh-tuduh ustaz..berdosa besar ustaz

Ustaz Rock : Astargfirllahalazim kamu ni..ustaz belum habis cakap
lagi..sabo sabo la dulue

Murid 1 : Teruskan ustaz..

Ustaz Rock : Kamu rasa kenapa yer orang pantai timur ni camtu?Apa
pendapat kamu?

Murid 1 : Hish..ada unsur-unsur politik ke ni ustaz? Bahaya nie...repot
kat guru besar kang baru tau

Ustaz Rock : Ler..ni lagi sorang..takde langsung la..Bebawak mengucap dulu

Murid 2 : Dah tu apa ustaz?

Ustaz Rock : Okla..ustaz terus terang..tapi ni bukan ajaran sesat
tau..Sebabnyer orang lain sebut 'Tuhan'..tp orang terengganu sebut
'Tuhang'..org kelantan plak sebut 'Tuhe'..tak gitu?

(lalu Murid 1 dan Murid 2 pun hanya menggeleng kepaler..deii..dah name pun ustaz rock..sabo je la)"

Pengalaman Pertama Seorang Gadis ...

Sebaik sahaja anda baring, anda mula merasakan otot-otot anda mula menegang. Anda cuba mengelak dengan cuba memberi alasan, tetapi dia enggan menerima alasan anda bahkan semakin merapati anda. Dia bertanyakan adakah anda takut. Tetapi anda dengan berani menggelengkan kepala. Jari-jemarinya mula meneroka untuk mencari apa yang dihajati. Dan kali pertama jarinya menyentuh tempat yang betul.

Semakin dalam dia menusuk semakin kuat anda mengerang. Tetapi dia masih dengan sikapnya dan melakukannya dengan selembut yang boleh sebagaimana yang telah dia janjikan. Dia merenung jauh ke dalam mata anda dan mahu anda percayakannya. Ini bukanlah kali pertama bagi dirinya.


Dia terus tersenyum dan anda mamberi lebih ruang masuk kepadanya. Anda mula merayu agar dia mempercepatkannya. Tetapi dia masih lagi melakukannya dengan perlahan agar anda merasakan kesakitan yang paling minimum. Semakin dalam tusukkannya semakin anda merasakan tisu-tisu anda koyak. Kesakitan makin terasa diikuti dengan sedikit darah mengalir. Dia merenung kepada anda dan bertanyakan adakah ianya menyakitkan?.

Mata anda digenangi dengan airmata tetapi anda menggelengkan kepala dan mahu dia terus melakukannya. Dia meneruskan dengan apa yang patut dilakukan. Terus keluar masuk. Tetapi anda sudah mula merasa kebas dan tidak lagi merasakan apa-apa.


Beberapa ketika kemudian anda merasakan sesuatu memancut dan dia mengeluarkannya dari anda. Anda terbaring dengan wajah yang pucat. Dia menghamparkan sekuntum senyuman kepada anda dan mengatakan anda adalah antara
yang terdegil tetapi telah memberinya banyak pengalaman.

Anda hanya tersenyum tawar dan juga inilah pengalaman pertama anda. Dengan senyuman yang tawar andapun mengucapkan terima kasih kepada doktor kerana mencabut gigi anda.

Kisah Di Tanah Perkuburan

Kisah di kawasan perkuburan

Ali dan Abu baru pulang dari bandar. untuk sampai kekampung,
mereka terpaksa melalui jalan pintas yg bersebelahan sebuah
kawasan perkuburan.

Hati mereka berdebar-debar semasa melalui kawasan perkuburan
itu dan dalam sayup2 malam mereka terdengar bunyi ketukan dari
kawasan perkuburan itu.

Mereka berdua memberanikan diri untuk melihat dari mana datang
bunyi itu. Dengan perlahan-lahan mereka menghampiri kawasan kubur
dan ternampak seorang tua sedang mengetuk batu nisan menggunakan
tukul besi dan pahat.

Dalam keadaan yang agak gelap itu,orang tua tersebut tekun mengukir
sesuatu diatas batu nisan.

Ali dan Abu bersuara"Fuuufff. ..terkejut kami,ingatkan pakcik ni
hantu tadi,buat kami terkejut aje".

Sambil merapati orang tua itu mereka bertanya :"Apa yang pakcik
buat malam2 buta kat kubur ni??"

Tiba2 lelaki tua itu menjawab dengan marah..."Bodoh! !Dia orang
salah eja nama aku!"

=======================================================
Kalau ada email share la
Tq





Jangan suka jilat sampul surat

MUNGKIN ADA YANG DAH BACA TAPI KITA BOLEH MEMBACA SEKALI LAGI UTK INGATAN DIRI KITA SENDIRI..... ....


Seorang wanita sedang bekerja di sebuah pejabat pos di California. Beliau tidak menggunakan span untuk perekat sampul suratnya tapi sebaliknya menjilat pelekat sampul surat yang dipegangnya

Pada hari yang sama juga wanita itu mendapati terdapat satu luka kecil pada lidahnya. Luka itu membengkak.

Wanita tersebut terus pergi berjumpa doctor untuk mendapatkan rawatan kerana risau akan lukanya.

Tetapi setelah diperiksa oleh doktor tiada apa yang tidak kena dengan lidah beliau dan doktor menganggap bahawa ia hanya lah luka kecil dan bengkak biasa.

Wanita itu tidak merasakan sakit atau kebas walaupun lidahnya bengkak.Tetapi setelah hari berganti hari. Bengkak pada lidah wanita tersebut semakin membesar.Dengan rasa yang tidak puas hati beliau terus berjumpa doktor kembali dan memaksa doctor berbuat sesuatu pada lidahnya.


Doktor tersebut terus mengarahkan wanita itu menjalani ujian x-ray.

Keputusannya doktor tersebut mendapati terdapat satu benjolan pada lidah wanita itu. Lantas doktor menasihatkan agar wanita itu menjalankan pembedahan kecil pada lidahnyauntuk memastikan punca benjol pada lidah wanita tersebut.

Tetapi apa yang berlaku ialah sebaik sahaja doktor memotong bahagian yang benjol tersebut, seekor lipas keluar daripada lidah wanita itu

Kesimpulannya terdapat telur lipas pada pelekat sampul surat yang dijilatnya.
Telur itu mampu menetas didalam lidah dan kelembapan didalam mulutnya.

Ini adalah kisah benar yang ditulis di dalam berita CNN.

Andy Humes menulis:

"Saya pernah bekerja di dalam kilang membuat sampul surat."
"Anda tentu tidak percaya jika saya mengatakan didalam tangki pelekat untuk diletakkan pada penutup sampul surat terdapat beraneka benda yang terapung di permukaan "tray" gam tersebut!"

"Sayasudah bertahun tidak mengamalkan perbuatan menjilat perekat sampul surat sebaliknya saya menggunakan span basah."

"Saya juga pernah bekerja di sebuah syarikat percetakan. Majikan tidak membenarkan pekerjanya menjilat sampul surat . Saya tidak pernah faham mengapa.

"Satu hari apabila saya menarik satu palet sampul surat sebanyak 2500 kotak. Di belakangnya terdapat banyak sekali lipas dan telur lipas di suatu sudut pada kotak kertas. Saya melihat beberapa ekor lipas sedang menikmati gam pada sampul-sampul surat tersebut!"

Jom Sembang


Related Posts with Thumbnails

Fav.Blog List

Labels

islam allah petua dapur cute pantun Malaysia Siti Nurhaliza amah indonesia baby info kesihatan peniaga pilihanraya wanita AYAM Bawang Putih Bunga api Datuk Khalid Mohamad Jiwa HINDARF Hari malaysia 16 September 2010 Indonesia Internet Marketing Izrail Jadual berbuka dan imsak 2011 Khair Malam Pak Lah Pas Selamat Hari Raya Umno adiladha airmata alquran bendera malaysia bush cinta gempa bumi haram kambing kerajaan kreatif malaikat matrix maut pantun lawak pelajar sekolah penipuan penyakit pramlee putrajaya rahsia randomizer rogol rosma sexy tazkirah thailand 12 Kesilapan Muslim di Bulan Ramadhan AF Abby Abadi Adil Fitri Ahmad Kamil Abdul Karim Air Liur Penyembuh Luka Air Panas Ajaran Sesat Amani Ambiga Animal Anugerah Bintang Popular Berita Harian Anwar Ibrahim Artis Asal Nama Gua Musang Assalamualaikum BERBAKTI Bagan Lalang Bahasa Melayu Bajet Oh Bajet Bangladesh Berhati-hati Bila Hendak ke Tandas Berkelah Bersih Bertha Hertogh Ber”couple” Bestnya Malam Pertama Kita Bilik Tidur Birthday Cake Boss dan saya CARI DUIT RAYA CERITA CHINESE NEW YEAR CUEPACS Cerai Cium Conjuntivitis Creative DOA anda TIDAK diterima Allah Dadah Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad Datuk G. Palanivel Deanna Yusof ERA ICT Election Electric vehicles Empat Isteri English Facebook Flower and garden festival 2010 Free SMS Free opportunity Fummo GURU PEMBINA NEGARA BANGSA Gadis Urut Seks Gaza HATI-HATI Fogging PENIPUAN HIKMAH HO Hadiah Happy Chinese New Year Happy New Year Hari Raya Haji Hari Raya Qurban Harmony Hartanah Lelong Hati Batu Heart Hendon Herald Catholic guna ALLAH Idul Adha Iklan Percuma Islamophobia Israel Jangan Putus Asa Jeanne Abdullah Juara Saman Jumaat KEPADA KEDUA IBUBAPA Kabinet Malaysia 2008 Kalau Kamaruddin Shamsudin Kanser serviks Kanta Sentuh Karpal Sigh kutuk Datuk Anuar Ibrahim Keadilan Kebebasan Kehidupan Ketua Menteri Kerajaan DAP Pulau Pinang Kisa Pengunting Rambut Kisah Seorang Janda Gersang Kisah dibilik Mayat Kuala Lumpur Ladang Gadong Lawak Sang Siput Lim Guan Eng Lucutkan Kerakyatan Namwee MUMMY Ma'al hijrah 1430 Malam Lailatulqadar Mat Rempit Yang ~Lalok~ Maulidur Rasul Mendidik Anak Mercun Merdeka Merry Christmas Misteri Batu Hajar Aswad Mynmar Natrah Ning Baizura Noorhisham Mohammad Nora Danish Dan Rizal Ashram Ramli Nori Abdullah Norman Hakim OMAR SHARIFF LAYTON DAYTON Pahang Palestin Penerang Hati Pengertian Seorang Kawan Pengguna Penyakit Kayap Perhimpuan Perhimpunan Pernahkan Anda Melihat Kanak-Kanak Ini Perniagaan Perompak Silap Teknik Putrajaya Floria 2010 RM20SEGERA Rais Yatim Ramadan Ramadhan2011 Rebet Kereta Dapat Hari Sabtu Salam Aidil Adha 2009 Secret Of Longevity Selamat Bertunang Erra Fazira Dan Tengku Emran Selamat Hari Guru Selamat Hari Ibu Selamat Menyambut Hari Raya AdilFitri 2009 Selamat Menyambut Hari Wanita 2007 Selamat Menyambut Ramadan Al Mubarak 2008 Selamat Tinggal Ramadhan Selebriti Berbibir Paling Seksi Selsema Burung Sepang Shabery Cheek Shampoo Pembunuh Sharifah Armani Singapura Slash My Search Stadium Bukit Jalil Surat Berhenti Kerja Swisscash Syaitan Syaitan Dan Hidung Takut Allah Tamak Tanjong Sepat Tebing Barat Teka - Teki Teka teki Teknik Penguat Cinta Anda Teras Budget 2008 Terengganu dapat wang royalti minyak Tip Zaman Gawat Tips How To Choose Your Hotel Toilet Tsunami Ustazah Mashitah Vehicle Theft Warna Wayar Besi Tumbuh Dari Kulit World Yahudi acha septriasa advice affiliates air kosong al-Quran alfatihah america anak anak manusia asm asr ayah ayam dinding babi 100 juta baby panda bahasa arab bangkai bank banting bas express batuk bayi bazzar beras bercium berita artis bersahabat bike helmet botak buang bayi bubur tepung bukit gantang bumi kenyalang bunga burung car cat cikgu coca-cola coke contact lens cucu cuti-cuti dato khir toyo derma dragon dance dunia duta e-InvestPro e-book eaindex earthquake eksekutif el nino email evergreen fakta kesihatan fashion fukusima funny photos gadis gadis sunti kemaruk seks gambar kemalangan ngeri diKilometer 223 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat Pedas genetik george bush gerhana bulan global gtp gula batu gulai ikan hitam holland vs spain hotel iblis iklan sensitif iman iman ghazali ina naim kahwin ina naim nikah ina naim wedding inbox iraq irwansyah istilah jabatan pertanian jantina japan jawa jepun jinlicapital jutawan kad kakitangan kapal kapal terbang kari kambing kasut kekal lama kemalangan kemalangan ngeri 10.10.2010 keputusan pilihanraya ke 12 kerbau kerugian khai khalid Ibarhim khamr khidmat seks kisah Penjual kuih kisah benar kitaran hidupku konspirasi jatuh anwar kswp kucing kuih tradisional labu labi lagu raya lapat lawak india lawak polis lelaki live long loas loji nuklear love love is cinta makyah malaysia panas mandi manusia mata kucing mengundi menjahit mewah mini car minyak masak minyak zaitun miyagi nail art design nature neraka.lelaki obama online online investment orang melayu orang paling sibuk orang pokok organ osama bin laden osama bin laden mati pagi pameran panda parking parlimen parlimen ulu selangor pasar pbt pekerja-pekerja pemanasan pembedahan pendengaran penyapu perangkap perhimpunan bersih 2.0 persidangan pesakit mental petang petua menghilangkan kelemumur petua mengurangkan rambut gugur petua putih gigi petua rambut piala AAF SUZUKI CUP 2010 pilihanraya kuala terengganu pmr pnb politik terengganu polling april 16 pondan prabang presiden amerika puasa pulasan pusat penjagaan sakit mental putih pwtc ramadan201 rambutan rawatan pesakit mental redcarpet robot ryan sakit mata merah sambutan kemerdekaan kali ke 54 sampul surat santa claus sarawak sarawak election sarawak state election 2011 sayang sekolah selamat hari Wanita 2010 selamat menyambut ramadhan 2011 selangor.fm selesema selsema seludup senarai nama yang meninggal seranggan share pic skala richter small car sms solat spr statistik pesakit mental strawberry suami susilawati lawiya swedenfund tahun baru cina takbir tangan taugeh tegur kena tembak.senapang gajah tidur tidur sekejap tidur tengahari tip beli makanan dibazar ramadan to make money online total lunar traffic light treeman tsunami strike japan tv3 ultraman ustaz wang besar wanita perokok weight loss wheel of fortune winlifund yarcht