Friday, July 17, 2009

Liza balik kampung baru - baru ini kerana untuk melawat mak saudara yang diserang penyakit kayap. Teruk betul dibahagian belakangnya merah dan melepuh (ada air).

Menurut mak saudara dia diserang baru 3 hari, pada masa itu dia langsung tidak sedar langsung, sedar-sedar gatal pedih jer.

Mak saudara liza telah berjumpa doktor dan berubat kampung, tetapi pada masa itu liza lihat keadaannya agak teruk sampai nak bangun pun tak larat. Insallah hari ini Liza akan menziarahinya lagi.






Ini info mengenai KAYAP.

Pengenalan
Virus varicella zoster
(VZV) merupakan salah satu dari lapan virus herpes yang diketahui menjangkiti manusia (dan haiwan vertebrat). Ia biasanya menyebabkan cacar air pada kanak-kanak dan kedua-dua kayap dan neuralgia lepas herpes pada orang dewasa. Waktu terdedah sampai kena penyakit adalah dalam tempoh 2 sampai 3 minggu.

Tanda-Tanda
Pada permulaannya, penderita akan merasa sedikit demam, cepat merasa lelah, lesu, dan lemah. Gejala-gejala ini khas untuk infeksi virus. Pada kes yang lebih yang lebih serius , sendi-sendi akan menjadi sakit, sakit kepala dan pening. Beberapa hari kemudian timbullah kemerahan pada kulit yang berukuran kecil yang pertama kali ditemukan di sekitar dada dan perut atau punggung lalu diikuti timbul di anggota gerak dan wajah.

Kemerahan pada kulit ini lalu berubah menjadi lenting berisi cairan dengan dinding tipis. Ruam kulit ini mungkin terasa agak nyeri atau gatal sehingga dapat tergaruk tak sengaja. Jika lenting ini dibiarkan maka akan segera mengering membentuk keropeng (krusta) yang nantinya akan terlepas dan meninggalkan bercak di kulit yang lebih gelap (hiperpigmentasi). Bercak ini lama-kelamaan akan pudar sehingga beberapa waktu kemudian tidak akan meninggalkan bekas lagi.

Lain halnya jika lenting cacar air tersebut dipecahkan. Krusta akan segera terbentuk lebih dalam sehingga akan mengering lebih lama. kondisi ini memudahkan infeksi bakteri terjadi pada bekas luka garukan tadi. setelah mengering bekas cacar air tadi akan menghilangkan bekas yang dalam. Terlebih lagi jika penderita adalah dewasa atau dewasa muda, bekas cacar air akan lebih sulit menghilang.

Masa Kuarantin
Selama kuarantin ialah 5 hari setelah ruam mulai muncul dan sampai semua lepuh telah berkeropeng. Selama masa karantin sebaiknya pensakit disyorkan tetap mandi seperti biasa, kerana kuman yang berada pada kulit akan dapat menjangkiti kulit yang sedang terkena cacar air.

Untuk menghindari timbulnya bekas luka yang sulit hilang sebaiknya mengelakkan lenting cacar airdari pecah. Ketika mengeringkan tubuh sesudah mandi sebaiknya tidak menggosoknya dengan terlalu kuat.

Untuk menghindari gatal, sebaiknya diberikan bedak yang mengandung menthol sehingga mengurangi geseran yang terjadi pada kulit sehingga kulit tidak banyak teriritasi. Untuk yang memiliki kulit sensitif dapat juga menggunakan bedak salycil yang tidak mengandung mentol. Pastikan anda juga makanan seimbang untuk mempercepat proses penyembuhan penyakit itu sendiri. Pesakit digalakkan untuk mengambil buah-buhan yang banyak mengandungi vitamin C seperti jambu biji dan limau.

Ini petua orang lama
Tumbukkan atau ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur makan kemudian dan sapukan dibahagian yang terkena kayap.Lakukan sehari 2 kali.. Insyallah kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari.


Liza : Pertama kali liza tengok `live'

Ingin Mencari Pendapatan Tambahan HALAL Sila Klik Disini

Iklan Percuma Seumur Hidup

0 comments:

Google+ Followers

Popular Posts

Penafian ( Disclaimer )

Laporan percuma yang pasti mengubah hidup anda dan bakal membebaskan anda dari terus menjadi 'HAMBA DUIT'!.
Jemput DOWNLOAD PERCUMA