Sunday, August 14, 2011

Tahukan anda, air liur boleh penyembuh luka. Para pengkaji Belanda telah mengenalpasti enzim-enzim dalam air liur manusia boleh mencepatkan luka menjadi sembuh.
 
Pengkaji Belanda, Tim menjumpai  histatin  iaitu sejenis protein kecil yang boleh membunuh bakteria. Hasil kajian Tim ini telah dimuatkan didalam `The Journal of Federation of American Societes for Experimental Biology (FASEB) Edisi 26/4.

"Kami berharap penemuan kami boleh dimanafaatkan kepada orang yang menderita  luka susah sembuh penyakit seperti diabetes   kata Menno Oudhoff, penulis pertama laporan tersebut.


Kajian ini telah menjanjikan harapan kepada orang yang menderita luka yang kronik  seperti  yang berkaitan dengan diabetes dan luka bakar. 

"Studi ini bukan hanya menjawab pertanyaan  mengenai mengapa haiwan  menjilat luka '' kata Gerald Weissmann, Pemimpin Redaksi FASEB Journal.

Selain itu menjawap mengapa luka di mulut, seperti luka setelah pencabutan gigi, sembuh jauh lebih cepat dibandingkan dengan luka pada kulit dan tulang.

Liza : Air liur basi boleh sembuh luka ?

 Assessment of Hormones and Drugs in Saliva in Biobehavioral ResearchSaliva cortisol - a new approach in noise research to study stress effects [An article from: International Journal of Hygiene and Environmental Health]

0 comments:

Popular Posts

Ads

Penafian ( Disclaimer )

Laporan percuma yang pasti mengubah hidup anda dan bakal membebaskan anda dari terus menjadi 'HAMBA DUIT'!.
Jemput DOWNLOAD PERCUMA