Monday, January 7, 2008


Seminggu lepas kita dikejutkan dengan krisis kehabisan minyak masak?? Betul ker penyeludupan punca kehabisan stok minyak masak ?. Pada pendapat lizalah punca utama ialah aktiviti `tidak bermoral' pemborong/peniaga yang menyorokkan bekalan minyak masak untuk menaikkan harga produk itu.

Walaubagaimanapun Liza tidak menafikan penyeludupan juga menyumbang kepada krisis ini selain itu juga pengguna yang membuat pembelian `panik' kerana mendengar khabar-khabar angin yang harga akan naik. Liza pun hairan juga negara kita terkenal sebagai `pengeluar minyak kelapa sawit' pun boleh terjelumus dengan krisis bekalan ini.

Tindakan kerajaan yang menghadkan pembelian 5 kg kepada sesebuah keluarga pada Liza boleh digunakan tetapi dalam tempoh atau jangka masa pendek sahaja. Kerajaan harus mempertimbangkan beberapa penyelesaian seperti dibawah ;

1. Meningkatkan pengeluaran minyak 10% setiap bulan bagi menampung kadar permintaan dalam negara yang semakin meningkat dari tahun ke setahun.

2. Tindakan undang-undang yang amat `tegas' kepada penyeludup , penyorok yang `khianat' kepada negara.

3. Meningkatkan harga minyak masak dipasaran tempatan supaya aktiviti penyeludupan berkurangan ( Mesti you all tak setujukan)

Berita penuh penyeludupan di sempadan Thailand Sila klik disini




Liza : 5 kilo minyak masak guna 3 bulan !!

Terima Kasih Diatas Perhatian Anda

To subscribe click here
To visit click http://cybercafe2u.blogspot.com
To Exchange Link email lizeii@yahoo.com
To view more HERE
hereView The Top Rated Video Here


0 comments:

Popular Posts

Ads

Penafian ( Disclaimer )

Laporan percuma yang pasti mengubah hidup anda dan bakal membebaskan anda dari terus menjadi 'HAMBA DUIT'!.
Jemput DOWNLOAD PERCUMA